فریز جنین و تخمک

thumb

فریز جنین و تخمک

در روند IVF و ICSI  هر خانم ممکن است تعداد تخمکی بیش از حد نیاز تولید نماید و با بارور شدن این تخمک ها تعدادی جنین تشکیل شود که با توجه به اینکه  در هر سیکل حاملگی حداکثر دو یا سه جنین برایش منتقل می گردد، تعدادی از جنین های تشکیل شده باقی می ماند که می توان با استفاده  از روش فریز آن ها را برای سیکل های بعدی حفظ نمود.


روش انجماد جنین به دو صورت آهسته (Slow) و شیشه ای شدن (Vitrification) قابل انجام است.
فریز آهسته: در این روش جنین در لوله های مهر و موم شده قرار گرفته و سپس به آرامی درجه حرارت آنها کاهش داده می شود. از پیری سلولهای جنین جلوگیری می کند و خطر آسیب را کاهش می دهد. با این وجود فریز کند زمان بر است و به ماشین آلات گران قیمت نیاز دارد. همچنین به مولکول های آب اجازه  تشکیل کریستال داده می شود که ممکن است باعث آسیب به غشا سلول و از بین رفتن جنین شود.

vitrification: در این فرآیند، پزشک جنین های محافظت شده را خیلی سریع منجمد می کند به طوری که مولکول های آب وقت لازم برای تشکیل بلورهای یخ را ندارند. این به محافظت از جنین کمک می کند و میزان بقای آنها در هنگام ذوب را افزایش می دهد. پس از کامل شدن فرآیند انجماد، پزشک جنین ها را در نیتروژن مایع (ازت) ذخیره می کند.
روند ذوب جنین پس از انجماد میزان موفقیت نسبتاً بالایی دارد و تحقیقات نشان می دهد زنانی که از جنین های ذوب شده استفاده می کنند، شانس زیادی برای زایمان نوزادان سالم دارند.

چه مدت جنین ها می توانند منجمد بمانند؟
جنین در ظروف مهر و موم شده با دمای 196- درجه سانتی گراد ذخیره می شود. در این دما تقریباً هیچ فرآیند بیولوژیکی نمی تواند رخ دهد.
نمونه هایی از بارداری های موفقیت آمیز حاصل از تخمک وجود دارد که افراد تا 10 سال پس از ذخیره جنین از آن اسفاده کرده اند.
بعضی از کشورها مدت زمانی را که فرد می تواند جنین خود را ذخیره کند تنظیم می کنند زیرا انجماد و نگهداری گران است و هر کلینیک قوانین خاص خود را در مورد اینکه چه اتفاقی می افتد اگر فرد دیگر نتواند از جنین خود استفاده کند یا آنها را منجمد نگه دارد دارد.

افراد کاندیدای انجام فریز جنین :
افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی که بر تولید مثل تأثیر می گذارد.
افرادی که به زودی تحت شیمی درمانی قرار می گیرند.
افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که روی باروری تأثیر می گذارد.
افرادی که در سیکل تحریک تخمک گذاری دچار سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ها (OHSS) و عوارض آن شدند.
افرادی که در سیکل ICSI، اختلالات مربوط به دیواره رحم و اندومتر دارند یا رحم آنها برای نگهداری جنین آمادگی ندارند.
جلوگیری از چند قلو زایی