تغذیه چه نقشی در باروری دارد؟

thumb

تغذیه چه نقشی در باروری دارد؟

میوه و سبزیجات :
مصرف میوه و سبزیجات باعث تقویت قدرت باروری مردان میشود.آقایانی که قصد بچه دار شدن دارند بهتر است روزی 5 واحد از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کنند. این مواد حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و انواع ویتامین ها هستند. این مواد غذایی باعث حفاظت اسپرم در مقابل هر آسیب سلولی میشود تا صحیح و سالم به تخمک برسد .آنتی اکسیدان ها باعث سالم ماندن اسپرم، تا رسیدنش به تخمک و همینطور افزایش قدرت، تحرک و نفوذ پذیری اسپرم میشود . سبزیجات برگ سبز ، فلفل قرمز و هویج حاوی ویتامین  A هستند . ویتامین  C در گوجه فرنگی و کلم بروکلی و پرتقال به فراوانی وجود دارد که نقش مهمی در باروری دارد .
گوشت : گوشت قرمز و گوشت بوقلمون منبع غنی روی هستند .
تخم مرغ : تخم مرغ برای سلامت اسپرم کاربرد دارد. چون حاوی مقادیر زیادی ویتامین B12 و سلنیوم است که باعث بهبود کیفیت و کمیت اسپرم میشود. مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه توصیه میشود .
مغزها : مغزها سرشار از ویتامین  E و روی هستند . که باعث بهبود کیفیت اسپرم میشود به خصوص اگر به طورمنظم در رژیم غذایی استفاده شود. ویتامین  E  قابلیت زنده بودن اسپرم را بیشتر میکند و علاوه بر مغزها ،در روغن سبزیجات هم وجود دارد.
کلم بروکلی : کلم بروکلی چه در آقایان چه در خانم ها باعث افزایش قدرت باروری میشود . و حاوی فولیک اسید است که باعث افزایش تعداد اسپرم ها میشود .  
تخم کدو تنبل : حاوی روی است و تولید اسپرم را زیاد میکند. و باعث افزایش تعداد اسپرم و سطح تستوسترون میشود . این دانه منبع غنی امگا 3 است . امگا 3 باعث افزایش جریان خون دراندام جنسی و در نتیجه برقراری یک رابطه خوب بین زوجین میشود و نهایتا شانس بارداری ، بیشتر میشود. ماهی های بزرگ مثل ساردین ، سالمون و دانه های کتان حاوی امگا 3 هستند .
آب انار : آب انار یکی از بهترین مواد غذایی ای است که باروری یک مرد را تحت تاثیر قرار میدهد . انار حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که باعث محافظت اسپرم در برابر هرگونه صدمه و آسیب میشود .
موز : هرکسی میداند مصرف روزانه یک عدد سیب انسان را از بیماری دور میکند. اما همه پزشکان برای داشتن باروری خوب مصرف روزانه یک عدد موز را توصیه میکنند.
سیر : سیر جهت درمان بسیاری از بیماری ها از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های قلبی عروقی مورد توجه است . مصرف سیر باعث افزایش کمیت اسپرم میشود .
گردو : باعث بهبود تعداد اسپرم میشود و حاوی امگا 3 است .
مارچوبه : مارچوبه رادیکال های آزاد بدن را کاهش میدهد و تعداد اسپرم ها را زیاد میکند. مارچوبه تازه باعث افزایش حجم مایع منی و افزایش تعداد و حرکت اسپرم ها میشود .
زالزالک : به آقایانی که مشکل کم بودن تعداد اسپرم دارند توصیه میشود از این میوه استفاده کنند و همچنین در سلامتی و روحیه خوب تاثیر مثبت میگذارد. انواع توت قرمز روشن حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند .
شکلات تلخ : مصرف شکلات تلخ تعداد اسپرم ها را دو برابر و حجم مایع منی رو زیاد میکند.
جینسینگ : باعث افزایش میل جنسی و عملکرد جنسی خوب میشود. در نتیجه روی باروری تاثیر می گذارد.