لاپاراسکوپی چیست؟

thumb

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی جراحی برای معاینه اندام‌های داخل شکم است. این روش کم‌خطر و کم تهاجمی با ایجاد برش‌های کوچکی روی پوست انجام می‎شود. در این روش از ابزاری به نام لاپاراسکوپ به منظور تصویربرداری تشخیصی از داخل بدن بیمار استفاده می‎شود. لاپاراسکوپ تیوب بلند و درازی است که ابتدای آن دوربین کوچک و باکیفیتی قرار گرفته است. با ایجاد برش‌های کوچک بر روی شکم بیمار، لاپاراسکوپ وارد بدن وی می‌شود و دوربین تصاویر را به یک مانیتور ویدیویی ارسال می ‌کند.

چگونگی انجام عمل لاپاراسکوپی :

لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد، بنابراین بیمار هیچ گونه دردی در حین انجام پروسه عمل حس نخواهید کرد. در عمل لاپاراسکوپی، جراح یک تا چند برش کوچک در ناحیه شکم ایجاد کرده که این به جراح کمک خواهد کرد تا لاپاراسکوپ، ابزارهای جراحی کوچک و یک لوله را به درون هدایت کند.جراح در ابتدا درون شکم گاز پمپاژ می کند تا منطقه عمل بهتر مشاهده شده و انجام عمل راحت تر شود. پس از انجام عمل، گاز از ناحیه شکم خارج شده و توسط بخیه و پانسمان مناسب برش ها پوشانده می شوند. بیمار معمولا می تواند پس از انجام عمل به خانه رفته یا اینکه ممکن است یک شب در بیمارستان بماند.

موارد استفاده لاپاراسکوپی :
عمل لاپاروسکوپی می تواند به رفع مشکلات مربوط به رحم و تخمدان کمک کند.با استفاده از این روش می توان به درمان کیست های تخمدان، انواع فیبروم، میوم، چسبندگی های لوله ها و اندام های داخلی، اندومتریوز و... کمک کرد.

لاپاراسکوپی برای جراحی اندام هایی نظیر آپاندیس، کیسه صفرا، کبد، پانکراس، روده کوچک و روده بزرگ، طحال، شکم و لگن مورد استفاده قرار می‎گیرد. با بررسی این نواحی توسط لاپاراسکوپی، پزشک می‌تواند ناهنجاری‌ های زیر را تشخیص دهد:
اثربخشی درمان
بیماری‌های کبدی
توده یا تومور شکمی
مایع آزاد در فضای شکم
درجه پیشرفت سرطان‌ها

خطرات لاپاراسکوپی :
جراحی لاپاراسکوپی عملی معمول بوده و عموما بی خطر عنوان شده است. عوارض شدید بسیار نادر بوده و بر طبق تخمین ها 1 در هزار مورد است.

عوارض احتمالی شامل :
-    آسیب به اندامها از قبیل کیسه صفرا یا مثانه
-    آسیب دیدگی یک شریان اصلی
-    آسیب دیدگی  اعصاب در لگن