PRP رحم و تخمدان

thumb

PRP رحم و تخمدان

پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet Rich Plasma-PRP) چیزی نیست جز حجمی از پلاسمای خود فرد که غلظت پلاکت آن بالاتر از حد پایه در خون کامل است. به عبارت دیگر PRP مخلوطی خالص از پلاسما و پلاکت ها است.PRP طی یک فرآیند جداسازی، از خون تازه و لخته نشده تهیه میشود و تزریق آن همراه ایجاد تغییرات قابل توجهی در محل تزریق شده می باشد.
تکنیک PRP، جداسازی، تغلیظ و تزریق مجدد پلاکت ها به محل مورد نیاز در خود فرد تحت درمان می باشد.در روش PRP ابتدا خون فرد به حجم مورد نیاز توسط کیت های ویژه از وریدهای سطحی او خارج شده  و پس از سانتریفوژ کردن آن با سرعت دور و زمان متناسب، پلاکت ها از پلاسما جدا می شوند. سپس توسط سانتریفوژ مجدد با سرعت بالا، غلظت پلاکت ها به چند برابر افزایش می یابد و با افزودن ماده ی فعال کننده، عوامل رشد متعددی از آن ها آزاد می شود.
پی آر پی در درمان ناباروری به‌ دلیل مشکلات ناشی از سقط جنین و نازک‌ بودن جدار رحم (اندومتر) به کار می‌رود. پی آر پی می‌تواند با تقویت رشد بافت تازه، باعث افزایش ضخامت اندومتر شود. زیرا اگر جدار رحم نازک باشد، جنین نمی‌تواند در آن لانه‌گزینی کند.
آیا درمان با پی آر پی مؤثر است؟
هنوز کارایی PRP به عنوان روش درمانی به طور قطعی اثبات نشده است و ادارهٔ مواد غذایی و دارویی ایالات متحدهٔ آمریکا (FDA) نیز تزریق پی آر پی را به عنوان روشی درمانی تأیید نکرده است ولی موارد زیادی از بهبودی در بیماران مختلف دیده شده است.
کاربرد پی آر پی در زمینه تخصصی زنان و نازایی در مواردی است که اندومتر جهت انتقال جنین به اندازه کافی رشد نکرده و مناسب نیست و یا در مواردی که زوجها دچار شکست مکرر ivf شده اند یعنی چندین بار در سیکل ای وی اف یا انتقال جنین قرار گرفته و علی رغم کیفیت خوب جنینها، بارداری صورت نگرفته است.با تزریق پی آر پی توسط کاتتر مخصوص به اندومترو تحریک فاکتورهای رشد، کیفیت اندومتر و گیرایی آن برای پذیرش جنین افزایش می یابد.تزریق معمولا 48 ساعت قبل از انتقال جنین صورت میگیرد. این کار، موجب افزایش شانس لانه گزینی جنین در زوج های نابارور و در نتیجه افزایش احتمال فرزندآوری آن ها می شود.

مراحل تزریق پی آر پی شامل مراحل زیر است :
نمونه ای از خون شما گرفته میشود. مقدار این نمونهٔ خون به این بستگی دارد که پی آر پی به کدام قسمت بدن تزریق میشود.در مرحله بعد درآزمایشگاه با روش های مخصوص جداسازی اجزا خون اتفاق می افتد.این مرحله حدود 30 دقیقه زمان میبرد. سپس پزشک متخصص نازایی و آی وی اف ، قبل از کاشت جنین ، پی آرپی را توسط یک کاتتر ظریف به داخل رحم تزریق میکند.