دستور العمل جمع آوری نمونه مدفوع

thumb

دستور العمل جمع آوری نمونه مدفوع

•  4 الی 5 روز پیش از نمونه گیری از درمان با روغن های کرچک یا روغن های معدنی, بیسموت, منیزیوم, ترکیبات ضد اسهال تنقیه یا باریوم و مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری نمایید مگر به دستور پزشک معالج.
•  نمونه مدفوع باید در ظرف پلاستیکی که از طرف آزمایشگاه در اختیار مراجعین قرار می گیرد جمع آوری شود.
•  نمونه مدفوع نباید با دستمال کاغذی، صابون، ادرار یا آب مخلوط شود.
•  نمونه های مشکوک به اسهال خونی باید بلافاصله به آزمایشگاه ارسال گردد.
•  اگر ارسال نمونه حداکثر تا 30 دقیقه پس از جمع آوری نمونه امکان پذیر نباشد, لازم است نمونه در یخچال قرار داده شود و توجه شود که نمونه ها یخ نزند.

توجه : چنانچه فرد آزمایش دهنده بستری است نمونه را در یک ظرف خشک جمع آوری نموده و سپس با استفاده از چوب مخصوص(آبسلانگ) نمونه را به ظرف برچسبدار آزمایشگاه منتقل نمائید.

آزمایش بررسی خون مخفی در مدفوع :
گاھی اوقات خونریزی های مختصری در بخشهای مختلف دستگاه گوارش اتفاق می افتد که به علت مقدار کم با چشم قابل دیدین نیست. بنابراین برای تشخیص این موضوع باید از روش های آزمایشگاهی استفاده شود. بهتر است این آزمایش در 3 نوبت انجام شود.
برای انجام این آزمایش باید نکات زیر را رعایت نمایید:
48-72 ساعت پیش از آزمایش و در طی دوره جمع آوری مدفوع از خوردن گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماکیان ) ماهی و شلغم خودداری نمائید.
از مصرف دارو های زیر اجتناب نمایید :
 آھن، ایندومتاسین، کلشیسین، آسپرین، بروفن، کورتونھا  ویتامین c (مصرف این داروها باید 48 ساعت پیش ازانجام آزمایش و دوره جمع آوری نمونه قطع شود ) درصورتیکه درحین تمیز کردن دھان و دندان خونریزی از لثه ها دارید باید از ٤٨ ساعت پیش از انجام آزمایش ازمسواک زدن وکشیدن نخ دندان اجتناب نمایید .
نمونه باید سریعاً به آزمایشگاه تحویل داده شود.
نمونه مدفوع نباید با ادرار یا سایر مواد آلوده شود.

دستور العمل جمع آوری نمونه جهت تست اسکاچ (کرمک) :
•  یک عدد لام شیشه ای از آزمایشگاه دریافت کنید.
•  نمونه را صبح زود پیش از اینکه بیمار مدفوع نموده و یا استحمام کند تهیه نمایید .
•  یک قطعه چسب نواری را از طرف چسب دار آن محکم به ناحیه مقعد چسبنده و فشار دھید سپس چسب را بلند کرده و آن را روی لام شیشه ای که از طرف  آزمایشگاه گرفته اید بچسبانید و بلافاصله ارسال نمایید.