راهنمای ناشتایی جهت انجام آزمایش ها

thumb

راهنمای ناشتایی جهت انجام آزمایش ها

راهنمایی های زیر برای کمک به بیماران و مراجعین محترم در جمع آوری صحیح نمونه برای آزمایش های در خواست شده توسط پزشکان محترم ارائه گردیده است، ناشتایی با زمان مشخص جهت انجام آزمایش هایی مانند: آزمایش قند خون ناشتا، تری گلیسیرید و کلسترول الزامی است چرا که خوردن غذا می تواند منجر به تغییر در مقادیر آزمایش شود.اگر پزشکان از شما بخواهند که در وضعیت ناشتا برای انجام آزمایش ها مراجعه نمائید رعایت موارد زیر توصیه می شود :
1- هشت ساعت قبل از مراجعه به آزمایشگاه هیچ غذا یا آشامیدنی به جز آب نخورده و نیاشامید (این مدت ناشتایی در شب توصیه شده است که فعالیت های بدن به حداقل رسیده و مقادیر طبیعی نیز در نمونه های صبح تعیین شده اند)
 2- آزمایش قند خون حداقل 8 ساعت ناشتایی لازم دارد.
 3- در صورتی که آزمایشات مربوط به چربی خون مثل تری گلیسیرید برای شما درخواست شده باشد مدت زمان ناشتایی حداقل 12 ساعت است.
 4-  آزمایش های فسفر، اوره ،اسید اوریک، پرولاکتین حداقل 4 ساعت ناشتایی لازم دارند.
 5- از نوشیدن آب میوه، چای و قهوه در طی مدت ناشتایی بپرهیزید اما نوشیدن آب بلامانع است (مگر آن که محدودیت در مصرف آب توسط پزشک تذکر داده شده باشد)
 6- در طی مدت ناشتایی از استعمال دخانیات، جویدن آدامس و تمرین بدنی و ورزش پرهیز نمایید. این موارد ممکن است منجر به تحریک سیستم گوارش و تغییر در نتایج آزمایش ها شود.
 7- بعد از نمونه گیری شما می توانید رژیم غذایی عادی و فعالیت روزانه را شروع نمائید.

نکته: آزمایشات زیر ترجیحا باید اول صبح گرفته شود :
• نمونه ادرار    • فریتین     • هورمون های تیروئیدی       • هورمون های رشد    • جمع آوری قسمت میانی ادرار جهت آزمایش کشت ادرار